sobota 12. dubna 2014

Příprava na B2 zkoušku (němčina)

Hezký večer!
Dneska bych se chtěla podělit o mé tipy při přípravě na B2 certifikát. Dá se říct, že B2 certifikát je certifikát, který vám už na něco je. Nechci teď shazovat úroveň B1 a níž, ale B2 po vás budou chtít, když se budete ucházet o zaměstnání v zahraničí a na většinu vysokých škol. Na medicínu, či na studium německého jazyka budete potřebovat certifikát ještě o jeden stupínek vyšší. Certifikáty z německého jazyka existují v podstatě 2 - jeden je pod záštitou německého Goethe, druhý je rakouský. Já jsem skládala oba dva, rozdíl mezi nima je minimální.


A teď mé tipy, jak k vytouženému certifikátu přijít:
  • běžte na kurz
Pokud nestudujete školu zaměřenou na cizí jazyky, pak je výuka na školách pěkně naprd. Proto naštěvujte odpoledne i kurz. Nejlepší je přípravný kurz určený na složení certifikátu. Učitelé mají obrovské kvantum vzorových materiálů. A jak říká přísloví - cvičení dělá mistry. Cena kurzů se pohybuje většinou od 6tis. výš/rok. Počítejte, že ve většině kurzů se pracuje s nějakou učebnicí, které nejsou zrovna nejlevnější - okolo 500korun. I časově je příprava náročná. Pár týdnů před zkouškami jsem se připravovala i 8 hodin týdně.  Pokud si to můžete dovolit, jeďte o prázdninách na letní kurz do Německa, Rakouska, či Švýcarska. Poznáte lidi z celého světa, naučíte se o sebe starat v cizí zemi i třeba hospodařit s penězi. A v neposlední řadě se ohromně zlepšíte. Bohužel, pokud však máte úroveň jazyků ve škole naprd jako já, tak po pár týdnech bude zase následovat tristní propad. Ale to už se dá jen lehce oprášit zpátky.

  • udělejte všechny vzorové sady dostupné na internetu
 Zjistíte, jaká typologie otázek se v testech objevuje. Pokud budete chodit i na kurz, můžete se pak zaměřit s učitelem na části, které vám nejdou.

  • pořiďte si učebnice
V knihkupectví již existuje strašně moc různých učebnic. My na kurzu používali Mit Erfolg zu Telc Deutsch B2 od Kletta, kde je opravdu vše - slovní zásoba, shrnutí gramatiky, které se na B2 úrovni požaduje, tipy jak na ústní zkoušku. Jediná nevýhoda této učebnice je, že nemá žádný slovníček k slovní zásobě a slovíčka, které člověk nezná, tak si musí vyhledat. A to žere čas jako prase. Jako další jsme používali Cvičebnici německé slovní zásoby od Didaktisu, která je na slovní zásobu opravdu skvělá. A poslední učebnice, která nesmí chybět doma - Gramatika německého jazyka. Já používám opět tu od Didaktisu.


  • štěstí
U této zkoušky je už opravdu potřeba. Může se stát, že chytnete téma, kde budete mít třeba slabší slovní zásobu, díky které nebudete rozumět a pokud si body nenaženete v jiných částí, může to pro vás znamenat konečnou. Takže hodně štěstí, abyste svého vytouženého cíle dosáhli. ;)


P.S. Pro případné dotazy mně můžete napsat do komentářů, či na e-mail. Ráda na všechny dotazy odpovím :)

14 komentářů:

  1. Bralas to opravdu důkladně, já svoje zkoušky až tak neřešila - z AJ mám B2, z FRJ B1 (ale to byl spíše jen kvůli škole, měli jsme B1 zkoušky povinně a na nás bylo, jestli si vybereme Alianci s certifikátem, nebo ve škole bez). Slovní zásobu jsem třeba neřešila vůbec, vstřebávala jsem ji tak nějak přirozeně. Kurzy jsou každopádně fajn - zkoušky člověka donutí pracovat systematicky a efektivněji, tak toho pak zůstane v hlavě víc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já jsem musela. Po základce jsem se dostala na úroveň B1, bohužel na střední jsme jeli opět od začátku. A přece jenom B2 je už svými znalostmi dost vysoko, takže jsem musela máknout. Z gramatiky jsem neznala tak půlku a těch slovíček, co jsem se musela naučit... No, bylo toho hodně. V kurzu jsem byla nejhorší - kdo v mých 17 letech umí tak dobře německy? Úplné minimum. Proto jsem musela tak makat, abych je dohnala. :)

      Vymazat
  2. Fandím Ti! :) Zrovna němčinu jako jazyk moc ráda nemám, ale vzhledem k naší poloze má docela opodstatnění. :D Já sama bych chtěla po bakalářkách udělat FCE z angličtiny, vytáhnout na B1 ruštinu a pro radost se učit španělsky a francouzsky. No a kdyby mi zbyl v životě čas, tak i italsky a nějaký úleťácký jazyk z Asie. No, snad se mi podaří aspoň ty FCE a budu při přípravě stejně svědomitá, jako Ty. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! FCE zvládneš levou zadní, je rozdíl psát zkoušky po 4 letech studia jazyka nebo po 10 (předpokládám, že se učíš anglicky už od základky ;)) Já teď budu muset intenzivně studovat francouzštinu, musím se ji naučit za 2 roky. A láká mě ještě japonština, ale na tu už se asi nedostanu. Taky mě překvapuje, kolik lidí nemá rádo němčinu. Mně se němčina od rodilého mluvčího strašně líbí, nepřijde mi tvrdá, jak mi často říkají ostatní. A jazyk nedělím podle mám ráda/nemám ráda, ale na potřebné/nepotřebné. A vzhledem naší poloze němčina, troufám si tvrdit, důležitá je. Spousta lidí teď má problémy s tím, že s němčinou po základce přestali, šli na exotický jazyk jako je španělština, a pak zjistili, že na VŠ mají jen němčinu.

      Vymazat
    2. To jsou fakt výjimky, aby byla na VŠ jen němčina. Spíš je třeba ta španělština nebo italština hůř využitelná, zvlášť v technických oborech, kde se angličtina a němčina uplatní více. Mě spíš překvapilo, že jsme si sice mohli jazyk svobodně vybrat z poměrně široké nabídky, nicméně startovací úroveň byla B2 a po roce už by se měla úroveň šplhat k C1. Takže si sice člověk může vybrat, ale stejně jdou ve výsledku všichni na angličtinu... A i u té má plno lidí problém.
      PS: S francouzštinou držím palce... mákneš si :/

      Vymazat
    3. Kamarádky jdou studovat třeba historii a na té němčinu potřebují, protože spousta textů je německy psaná. Francouzštiny se docela bojím, mám za 2 roky dosáhnout B2, sice na škole francouzštinu mám, ale umím říct maximálně dobrý den, či jak se máš. Chtěla bych jet na měsíc za tetou do Švýcarska na nějaký kurz, ale to mi asi v McD nepovolí :(

      Vymazat
    4. Huh... no řeknu ti to takto - po 7 letech kamarádění se s FRJ (z toho rok studia FRJ na VŠ) bych o sobě neřekla, že mám ve francouzštině úroveň B2. Ale ty jsi na jazyky nadaná, takže věřím, že to zvládneš :) A upřímně, ona je B2 a B2... Každý vyučující to vnímá jinak a úroveň výstupních testů je taky různá.

      Vymazat
    5. No nadaná úplně nejsem, ale vím, že jsou potřeba, tak se snažím :) Jo, já vím, prostě potřebuji, se dostat na úroveň, abych mohla v daném předměty jazyk studovat, takže to B1-B2 opravdu je. Některé předměty si musím splnit ve francouzštině... Protože chci studovat mezinárodní obchod :D No, upřímně se toho začínám bát...

      Vymazat
  3. Máš opravdu pěkný blog a navíc je vidět, že se asi nenudíš, když zdoláváš jeden jazyk za druhým. Chtěl jsem se jen zeptat, zda existuje nějaký rozdíl mezi zkouškami zaštítěnými německým Goethe a těmi zaštítěnými rakouskými institucemi - např. z hlediska ceny, využitelnosti nebo akceptace v ČR a v zahraničí, apod., přičemž obsahově jsou si asi hodně podobné, jak si uváděla na začátku svého příspěvku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Omlouvám se, že jsem neodpověděla, od blogu jsem si dávala pauzu. V okolí, od lidí, kteří dělali certifikáty oba, mně asi všichni řekli, že ten od rakouského institutu je lehčí. Jsou tam obsaženy všechny druhy otázek, ale tím, že je to poskládaný jinak, tak je to pak celkově lehčí.
      Trochu více je uznávaný ten německý, ale spoustu firem spíš stejně nakonec zajímá, že nějaký ten certifikát vůbec mám...

      Vymazat
  4. Ahoj, chtěla bych si taky udělat certifikát z němčiny úrovně B2. Vyplatí se zakoupit si všechny učebnice, které v článku zmiňuješ a stačí to k dostatečné přípravě? Děkuji moc za odpověď. Nany

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Nany,
      urcite bych ti doporucila tu gramatiku a cvicebnici slovni zasoby. Pokud nechodis do nejakeho kurzu, kde primo vyzaduji Mit Erfolg zu Telc Deutsch B2, tak bych se spise podivala v knihkupectvi, jestli nahodou neexistuje i nejaka lepsi. Ja zkousku delala 3 roky zpatky a pamatuji si, ze to vypisovani novych slovicek mne pres tyden sezralo hodne stesti. Pokud budes mit i dalsi otazky - neboj se zeptat! Preji ti hodne stesti, at to das levou zadni! :) K.

      Vymazat
  5. Ahoj Kiki 😉
    Chci ti poděkovat za článek, inspiroval mě při přípravě na zkoušku B2 u Goethe Institutu. Pak jsem samozřejmě prošmejdila celý blog a moc ti při studiu fandím.
    Jinak zkouška se mi podařila, za to jsem ráda. Čtení a poslech byly úplně v klidu (23 a 22 bodů ze 25), u psaní jsem krapet nestíhala s přepisováním, takže následující doplňovačku jsem pořádně nestihla (17 bodů), mluvení bylo moc příjemné, i když jsem tam byla nervózní úplně nejvíc (22,5 bodu).
    Příprava vzhledem ke dvěma minidětem poněkud vázla. Prošla jsem 2 modelové testy na stránkách GI, prošla jsem si tak nějak nahrubo gramatiku a cvičení ve své staré učebnici z gymplu, 1x za týden až dva jsem měla konverzaci s němcem. A koukala jsem na německé zprávy a dokumenty.
    Měj se hezky a ať se ti daří ☺ V.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc za přenádherný komentář! <3
      A zároveň gratuluji ke zkoušce, výborný výsledek, dle výsledků jsi to dala levou zadní!
      Ať se daří minimálně tak dobře jako u B2 zkoušky a němčině zdar! (zrovna teďka by se dala oprášit na vánočních vídeňských trzích :))

      Vymazat